Lekcja z wykorzystaniem komputera w klasie I - ej gimnazjum. Celem lekcji jest praktyczne obliczanie wyrażeń procentowych; Uczeńpo lekcji: oblicza procent danej liczby, oblicza liczbę z danego jej procentu, oblicza jakim procentem jednej liczby jest druga liczba, zna praktyczne zastosowanie obliczeń procentowych w różnych dziedzinach życia, doskonali umiejętność pracy w grupie. Metody pracy wykorzystane na lekcji: praca uczniów z komputerem, ćwiczenia samodzielne i zespołowe.
Beata Maciaszek Władysławów, dn.20.05.2005r. Zespół Szkół we Władysławowie Nauczyciel kontraktowy Lekcja z wykorzystaniem komputera, celem lekcji jest praktyczne obliczanie wyrażeń procentowych. SCENARIUSZ LEKCJI MATEMATYKI KLASA 1D GIMNAZJUM
Temat lekcji: Procenty – powtórzenie.
Cele lekcji:
Uczeń: oblicza procent danej liczby, oblicza liczbę z danego jej procentu, oblicza jakim procentem jednej liczby jest druga liczba, zna praktyczne zastosowanie obliczeń procentowych w różnych dziedzinach życia, doskonali umiejętność pracy w grupie.
Metody pracy: praca uczniów z komputerem ćwiczenia samodzielne i zespołowe
Formy pracy: praca w zespołach z zastosowaniem komputera praca z całą klasą praca indywidualna
Środki dydaktyczne: komputer, kartki z zadaniami, zeszyt.
Przebieg lekcji:
1.Czynności przygotowawcze i wprowadzające: powtórzenie wiadomości o procentach – pogadanka z klasą, podział uczniów na trzy osobowe zespoły, przydzielenie stanowisk komputerowych, rozdanie uczniom kart z zadaniami, ustalenie zasad pracy w grupie, uruchomienie programu „Matematyk”. Podczas lekcji uczniowie pracują z komputerem, dostają także karty pracy (Załącznik 1), które rozwiązują w zeszytach. Uczniowie rozwiązując zadania, sprawdzają się wzajemnie.. Uczniowie podczas rozwiązywania zadań mogą korzystać z podpowiedzi jakie proponuje im program komputerowy. Pod koniec lekcji następuje ocena pracy uczniów
2.Praca w zespołach: zapoznanie z zestawami zadań, przydział pracy, samodzielne rozwiązywanie zadań przez uczniów, następnie wspólne sprawdzanie poprawności, analiza błędnych wyników oraz zanotowanie poprawnej odpowiedzi w komputerze.
3.Podsumowanie lekcji: Podsumowanie pracy w zespołach: nauczyciel ocenia pracę uczniów odpowiednio do nakładu pracy Zadanie i omówienie pracy domowej. 505 strona 94 (zbiór zadań).
Załącznik 1
Zestaw zadań
Zadanie 1 Przedstaw w postaci procentów następujące ułamki: a) = .........% b) = .........% c) = .........% d) = .........% e) = .........%
Zadanie 2 Przedstaw w postaci procentów następujące ułamki: a) = ...........% b) 0,1823= ............% c) = ............% d) 3,1415 = ........%. e) 0,0001 = ............% f) 9,999 = ...........%
Zadanie 3 Przedstaw w postaci procentów następujące ułamki: a) = ...........% b) = ..........% c) = ...........%
Zadanie 4 Przedstaw w postaci procentów następujące ułamki: a)0,65 = ...... ....% b)0,25 = ...........% c)1,41 = ........ ..% d)2,71 = ...........% e)3,20 = ...........% f)1,81 = ...........% g)2,23 = ...........% h)6,40 = ...........%
Zadanie 5 Przedstaw w postaci ułamków dziesiętnych następujące procenty: a)5% = .............. b)17% = ............ c)120% = ........... d)456% = ........... e)309% = ........... f)1205% = ...........
Zadanie 6 Przedstaw w postaci ułamków zwykłych o możliwie najmniejszym mianowniku następujące procenty: a)20% = ................. b)50% = ................. c)25% = ................. d)10% = ................. e)75% = .................
Zadanie 7 Oblicz: a)5% z liczby 360 = ................................ b)12% z 600 = ........................................ c)10% z 2 = ............................................. d)120% z 120 =........................................ e)1% z 0,01 = ..........................................
Zadanie 8 Oblicz, ile procent z : a)liczby 30 stanowi liczba 6: ta liczba stanowi .............. % b)liczby 50 stanowi liczba 4: ta liczba stanowi .............. % c)liczby 120 stanowi liczba 6: ta liczba stanowi .............. % d)liczby 30 stanowi liczba 15: ta liczba stanowi .............. % e)liczby 100 stanowi liczba 20: ta liczba stanowi .............. %
Zadanie 9 Oblicz: ile procent z godziny stanowi minuta - .......% ile procent z doby stanowi godzina - ..........% (wynik podaj w procentach w przybliżeniu do części tysięcznych)
Zadanie 10 Pewna pani przed kuracją ważyła 125kg, a w czasie kuracji schudła i waży obecnie 100kg. O ile procent zmniejszyła swoją wagę? Odpowiedź: Waga spadła o .............%.
Zadanie 11 Po wielkiej obniżce cen o 7% pewien towar w sklepie kosztuje 15zł, które z podanych równań pozwala nam policzyć cenę towaru przed obniżką? 7% x = 15 93% x = 15 x - 7% = 15
Opracowała Beata Maciaszek |